CAB-BYTE

Här nedan ska vi försöka förklara lite om cab, cab-byte och det runt omkring detta. 
 
VAD SKALL JAG TÄNKA PÅ INNAN CAB-BYTE ????


Det är mycket man skall tänka på när man vill byta ut sin gamla cab till en ny på sin bil, den kommer kanske att sitta på din bil i 10-20 år

Vad som är viktigt när du skall byta cab, är vilken färg du skall välja, sedan skall du tänka på om du har tänkt lacka om din bil i en annan kulör, eller byta färg på inredningen. Kommer ditt val av färg på cab-en då att harmonera med resten av bilen?

En svart sufflett passar nästan alltid till alla kulörer och är tidlös.
En ljus sufflett är väldigt snygg i början men mycket svår att hålla ren. 

Ofta blir kostnaden större än man kanske räknat med, att byta cab, med tanke på att det är en hel del andra saker som tillkommer.

Om din cabställning är sliten, kommer du kanske att behöva nya bussningar, eller att främre bågen är rostangripen, vilket är väldigt vanligt även på mycket fina rostfria bilar.

Spiklisterna som sitter i cab-ställningen (i dessa fästes cab, ruta & top pads) behöver nästan alltid bytas.

Det finns en spiklist längst ner i cab-brunnen som cab och bakrutan är fäst vid, även denna behöver bytas ut ibland, eller så reparerar man den om den går att rädda

Även där denna spiklisten är skruvad i karossen, kan finnas en del rostangrepp, som många ofta inte har en aning om.

Cab-säcken byts nästan alltid ut också (sitter mellan baksätes rygg och bakre spiklisten)

Cabhandtagen som fäster ställningen vid vindrutan kan behöva bytas.

Det är inte ovanligt att slangar, cab-kolvar eller cab-motor behöver bytas.


Sist men inte minst så behöver du nya gummilister så att du håller regn och fukt på utsidan.

SUFFLETTER     (cab eller cabbar)

Vi erbjuder ett stort utbud av olika modeller och färger på suffletter av absolut högsta kvalitee och dessa är tillverkade på fabrik i USA.

KVALITÈER & TILLVERKARE

Vi har valt att inte fixera oss vid en enda leverantör på våra produkter, eftersom vi tror inte på att EN kan vara bäst på allt. Vi har anpassat våra produkter så att kunden bara skall få den allra bästa produkten till just sin bil.

VINYL eller TYG (canvas, styfast)

Du som kund väljer förstås om du vill ha en vinyl eller tyg sufflett. En vinylsufflett är betydligt billigare medan en tygsufflett oftast ser mer exklusivare ut och är dyrare.

SUFFLETT, CAB, TOP, PADS, OSV ????

Vi får frågor ibland, vad heter det egentligen, och vad är vad. Sufflett: är det svenska ordet för Cab, och cab på engelska heter convertible top, så där av ordet Top, men för enkelhetens skull så har vi valt att kalla sufflett för cab på vår sida. Cab är taket, sedan har vi bakrutan som ofta är en del för sej (gäller inte de som har insydd bakruta). Vi har på insidan längs med cab-ställningen något som heter TOP PADS som vi ofta bara kallar PADS, dessa har till uppgift att cab-ställningen inte skall skära in genom cabben och vi skall få ett följsammare utseende.

CAB-RUTA         ( Glas-ruta eller  Plast-ruta )

-När det gäller cab-bakruta så har vi fått många olika frågor under åren, vi skall här försöka förklara lite, och beskriva vad som finns att välja mellan.

En cabruta består av ett antal olika detaljer som är sammansatta till en komplett bakruta. Och inte alltså bara plast eller glasdelen.

Vid byte av cab-ruta, så måste hela cabben släppas och demonteras i bakkant, samt dekorlisten som sitter ovan cab-rutan i bakkant på cabben. Under denna dekorlist sitter cabben spikad och under cabben sitter sedan bakrutan spikad.  

När sedan rutan är monterad och uppspänd, monteras cabben tillbaka, och då behöver oftast cabben även spännas om för att få ett tillfredställande resultat.  

Ett problem som uppstår ofta vid enbart byte av cab-ruta, om cabben har ett antal år på nacken.  När cabben har utsatts för mycket sol, fukt och slitage under åren samt att den börjat bli torr. Då är det väldigt svårt att demontera cabben (vid fästpunkterna dvs vid spiklisterna) utan att det vill bli skador eller sprickor på cabben, p.g.a. att cabben är gammal.  Sedan skall cabben spännas igen och det är då det kan vålla en del problem. 

PLASTRUTA    På ovansidan och efter sidorna är material fastsytt ihop med plastrutan för att kunna fästa och spänna rutan. I vissa fall är det även en bård i nederkant av rutan (tygremsa i samma material och kulör som är på cabben) Denna bård gör att plast-rutan får ett utseende som påminner om en glas-ruta. I nederkant är rutan eller om det är en bård fäst i en spiklist som är monterad i karossen.

Bård på plast-ruta är ofta inte standard utan fås mot pristillägg.

Dragkedja som sitter runt plastrutan på vissa modeller kan ofta beställas både med och utan. Denna dragkedja har inget med montering eller demontering att göra utan är till för att kunna öppna bakrutan eller som i vissa fall skall rutan öppnas innan cabben fälls för att inte skada eller skrynkla rutan.

Ett tips är att undvika att röra dragkedjan i den mån du kan eftersom det är inte alls ovanligt att den går sönder.

GLASRUTA  En cab-ruta av glas är sammansatt på ungefär samma sätt som en cab-ruta av plast, men där är materialet vulkat ihop med glaset istället för sydd som den är på en cab-ruta av plast.

Det vanligaste på en gammal cab-ruta av glas är att denna vulkning släpper i nederkant av rutan. 

När det gäller cab-ruta av glas så kom det först på många modeller från ca 1965 års modeller. Till vissa bilmodeller finns det inte glasruta alls som tillval.

DEFFROSTER På vissa modeller med början av 70-talet kunde man få defroster-ruta, detta är snarare standard på nyare modeller idag.

FÄRGANPASSAD RUTA När ni beställer en ruta i samband med en cab, då ser vi till att det blir samma kulör på bården som på cabben.

 

Plastruta utan bård (inget matrial i nederkant av rutan)

 

Plastruta med bård (cab-matrial i nederkant av rutan)

 

Glasruta monterad ihop med svart tyg-cab

 
Glasruta med värmetrådar i (nyare bilar)
 
Plastruta under montering, här ses även top pads monterade på cabställningen.
2019-12-12
Textalk Webshop